torsdag 19 maj 2011

Kök!

Igår besökte jag och Filippa IKEA och köksavdelningen. Inget är ristat i sten men vi vet väl ungefär hur vi vill ha det, eller i alla fall jag ;). Rekommendationen från IKEA är att först rita upp köket hemma vilket jag började med igår. Programmet var lätt att förstå och det är verkligen jättekul att se hur det kan bli! Ett kök levereras på 1-2 veckor från IKEA (!) men beställer man måttbeställd bänkskiva tar det 6-8 veckor. En hel del frågetecken kvar gällande köket bland annat just bänkskivan...

Vitvaror - IKEAs egna eller från annat märke? Lutar åt annat, är inte helsåld på IKEAs.

Bänkskiva - Vi har pratat om att gjuta en egen i betong men jag är skeptisk... Sten - fint och praktiskt men ack så dyrt. Laminat - är kanske det mest prisvärda och det finns säkert många fina laminatskivor men känslan är ju inte densamma som sten. Trä (valnöt) har vi haft nu i fyra år och det är vackert men långt ifrån praktiskt. Jag är dessutom ute efter den gråa färgen bland annat betong har och då går ju trä bort.

Beslag - hittade inte några jag gillade jättemycket på IKEA, men det finns ju på andra ställen. Vill ha någon typ av knopp men har inte bestämt än om det blir knoppar överallt eller om lådorna ska ha ett mera lantligt "skålat" handtag istället.

Köksö - hur stor får vi plats med? Vilken sida ska vi sätta stolar på? El ska dras till köksön men på önskelistan för köksön står även en liten ho med kran så det kommer nog bli ett litet specialbygge för att få till allt som vi vill ha det.

Vitrinskåp - dilemmat är att luckan vi vill ha från IKEA inte alls har en lika fin vitrinlucka. Den vitrinluckan jag istället gillar har en liiiite gräddigare nyans av vit... och vi är osäkra på om det går att kombinera. Måste undersökas.

Nästa gång på IKEA kommer vi säkert få en del tips och göra ändringar på ritningen, de har förhoppningsvis massa bra idéer som vi inte tänkt på! Skönt att vara på banan med husets viktigaste rum/yta :).



Farfar river det gamla köket! Här kommer Mollys rum vara.
  //Fia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar